Må bättre kurs del 8 Självbild Självkänsla Självförtroende

Nu har det kommit till del 8 i Må bättre kursen som jag går.
Den handlade om Självbild Självkänsla Självförtroende.

Denna del av kursen blev överraskande superduperjobbigt för mig.
Direkt när vi började att prata om

Självtillit - tillit till din egen duktighet och
Självkänsla - Värdet du har i dina egna ögon

så kände jag att shit vad lågt detta är efter att jag blev sjuk.
Innan hade jag en ganska bra tro på mig själv, nu helt plötsligt känner jag mig plutteliten...
Att dessutom människor som jag trodde var nära inte vill ha med mig att göra, gör ju inte att jag känner mig värdefull tyvärr...
Trist, verkligen.

Men det känns helt underbart att det faktiskt är fullt möjligt att få tillbaka tron på mig själv och min självkänsla,
att jag kan bygga upp detta helt själv.

Jag ska börja med att
Tänka tillbaka på händelser tidigare i mitt liv då jag har lyckats bra med saker och ting - sedan ta med just den känslan.

Min hjärna ska sedan ha kontinuerliga städningar. Städa bort alla hinder för positiv utveckling.
Bort med det trista, så att det skojiga får plats :-)

Det viktigaste i mitt liv prioriteras och får en stor plats.
Det är förstås alla fina människor som finns i mitt liv men också allt som gör att jag får "Må-Bra-känslor"
Till exempel: Promenader, träna, kramas, solsken, fågelsång, umgås med vänner, fixa med blommor.


Denna gång på kursen var som sagt  lite extra jobbig och tårarna fyllde ögonen mer än en gång.
Men, det gör ju också att jag förstår att arbetet med detta är bra för mig och viktigt.

Vi fick många tips på övningar, som vi sedan kan göra hemma.

* Skriva ner saker som jag får "må-bra-känslor" av.

* svara på: Jag är bra på att:/ jag är stolt över att jag:

* skriv ner 5 saker som jag önskar att jag klarar av, men tror att jag inte klarar av / skriv sedan samma påståenden igen men då med början "Jag kan/Jag klarar av"

* Rita mig själv och skriv så många av mina egenskaper jag kan komma på. Vilka egenskaper vill jag ändra, förbättra eller tillföra?

*Skriv ner tre BRA saker med dagen innan jag lägger mig.

*Starta varje morgon med ett "Spegeltal"
Se mig själv i spegeln och säg högt något positivt till mig själv.
"Hej vackra du, nu ska vi ta och ha en toppenbra dag!!!"


Använda affirmationer och visualiseringar för att nå mina önskningar och mål. 

Exempel på affirmationer:
-Jag är en värdefull person.
-Jag är bra som jag är
-Jag är stolt över mig själv
-Jag duger och jag kan
-Jag tycker om att vara mig
Jag kan bli vad helst jag önskar mig.
-Ingen kan vara bättre på att vara mig än just jag 


Många av övningarna var riktigt skoj att göra.
Jag kom på många saker som jag är bra på och som jag är galet stolt över.

Detta med bra självkänsla känns extra viktigt eftersom jag är en mamma,
jag vill föra över så mycket jag kan av detta på mina barn,
de ska verkligen varje dag få veta hur värdefulla de är.
Att de aldrig behöver göra något för att vara omtyckt, att de duger som de är ♥
Så med en positiv och glad känsla jobbar jag vidare med detta :-) ♥
 

Kommentera här: