Singapore, shopping

Hejhej!
Vi var på en liten shoppingrunda i Singapore.
Vi började med att köpa varsina outfit  till barnen i little India.
Sedan var vi mest i gallerior med AC, det blir väldigt varmt i städer, det är vindstilla mellan husen.

Gott kaffe är svårt att hitta. Helt plötsligt när vi går i en stor galleria, på ca våning "högt upp" ser jag en liten skylt på en glasdörr "coffe-audio-people" Där gick vi in. De sålde fina hörlurar, och hade fantastiskt gott kaffe och god varm choklad.

Singapore är otroligt rent. Det är förbjudet att skräpa ner, tex så är det förbjudet med tuggummi och att slänga cigaretter på marken.

Barnen har på sig halsband med de jättefina brickorna från Zippen design. På ena sidan av brickan står deras namn, och på andra sidan telefonnummren till oss föräldrar. Känns toppen då vi är på ställen med mycket människor.

Vi har med oss en enkel Sulky barnvagn på resan. Dels har vi dragit våra tunga ryggsäckar på den, men i städer som tex Singapore är det skönt för 5-åringen att få åka lite.

När vi gick förbi en av alla stora frukt och grönsaksmarknader kom jag på att det var fredag. Hemma brukar vi försöka att prova en ny frukt varje fredag, en fredagsfrukt! Det måste vi ju nu med. Jag köpte Jackfruit. Den varken doftade eller smakade särskilt gott tyckte barnen.

Innan vi gick till vår boende på kvällen åt vi på ett ställe nära där vi bor. En upplevelse för barnen att se de vuxna männen bredvid oss som åt med hela händerna på stora papper. De åt till och med från varandras brickor. Vi hann till och med tänka att vi också får maten på papper utan bestick.. Men vi fick både tallrikar och bestick :-)

Legoland Malaysia

Halloj alla glada!
Innan vi reste från Sverige hade vi bokat en dag till Legoland.
Vi tog en taxi till Singapore flyer. Därifrån skulle bussen till Johor Bahru i Malaysia.
Vi köpte biljetter till både Legoland och bussen redan från Sverige. Då fick vi lite "köpa-tidigt-rabatt" Inträdet kostade nästan exakt lika mycket som inträdet på Legoland i Danmark.

Vi fick kliva av bussen två gånger vid landsgränsen mellan Singapore och Malaysia för att visa pass och scanna väskorna i en säkerhetskontroll.

Legoland var superhäftigt. I början av parken var alla legobyggen av byggnader runtom i Asien, såsom Petronas Twin towers i Kuala Lumpur, Angkor Wat i Kambodja, Taj Mahal i Indien och Singapore flyer förstås.

Det fanns knappar att trycka på lite överallt som gjorde att något rörde på sig eller lät. Det gillade barnen.
Det var en kokhet dag, så när vi kom till Star Wars huset som var i en byggnad med AC var det välbehövligt.

Efter det åkte vi lite utav åkattraktionerna. Då kom ett litet regn, det var skönt.

Det finns en waterpark bredvid som säkert är härlig att besöka en varm dag. Men vi hade inte hunnit med den.

Vi avslutade med att titta i de stora legobutikerna. Det fanns jättemycket att shoppa.

När vi åkte hem var vi mycket nöjda och glada. Det var såklart stopp för passkontroll på tillbakavägen också.

En härlig dag!

Frisören i Singapore

Vi gick in till en frisör där alla killarna i familjen klippte håret.
 22 Singapore Dollar kostade det, vilket är ca 140 Svenska Kronor. För alla 4.
De blev jättefina i håret ❤️

Singapore Flyer och Gardens by the bay

Hej hej alla fina!
I Singapore bodde vi på ett litet vandrarhem i Little India, Kawan hostel.
Ett kvarter med massor av Indisk mat och Indisk shopping.
Eftersom det blir så varmt mellan husen på dagen tog vi en taxi till havet. Vi klev av vid Singapore Flyer, det klassiska pariserhjulet i Singapore.
Pappan i familjen övertalade oss att åka. Några av oss är väldigt höjdrädda, men bestämde oss för att vara modiga och våga.
Man åker i en stora "tunnor", med AC. Hjulet rör sig jättesakta. En mysig åktur på 30 minuter med en fantastisk utsikt.

Efter det tog vi en promenad till Gardens by the bay. Vi gick inte in i några av de stora trädgårdshusen, istället gick vi snabbt till "Childrens Garden" där vi kastade på oss badkläderna och duschade och busade i det stora dusch-lekområdet. Galet välbehövligt i värmen! Efter det gick vi runt i det stora lekområdet för att torka. Childrens garden är jättemysigt och gratis.

Resan börjar! Sundsvall - Stockholm - London - Singapore

Halloj vänner!

Eftersom vi har haft antingen dålig internetuppkoppling eller dåligt med tid så kommer vårt första inlägg från resan inte förrän nu.
Men jag hoppas på att komma ikapp.

Vi började med en tågresa från Sundsvall till Stockholm. Där övernattade vi på Quality hotel Arlanda. Perfekt med ett hotell nära flygplatsen och som dessutom har kanonbra frukost.

Dagen efter åkte vi med flyget från Stockholm till London.
Där möttes vi av beskedet att flyget var försenat, flera timmar dessutom.  Som tur var hittade vi en jättebra Lekhörna till barnen där vi kunde fördriva lite tid.

När vi äntligen kom iväg gick resan toppenbra. Vi sov, åt, spelade spel, såg film, sov och åt :-)