Viktkurs ☆

Idag var det torsdag och dags för viktkursen. 
Vi fick lära oss om hjärnans belöningssystem,
om blodsockret och hur det fungerar med insulinet.  
 
Hur viktigt det är att äta med jämna mellanrum.
Att då äta fibrer som gör att man håller energin längre.
 
Alarmet på min mobil kommer fortsätta att ringa för påminna mig att äta var tredje timma. 
 
Vi fick massor av tips på hur vi ska göra för att förhindra sötsuget (fettsuget i mitt fall) :
 
○ Håll en jämn blodsockernivå (ät med 3 timmars mellanrum) 
○ Ät frukt (ha alltid frukt i väskan!) 
○ Ät grova grönsaker (inte dekorationssallad gurka tomat) 
○ Välj protein (tex ägg) 
○ Rör på dig 
○ Välj fullkorn 
○ Drick 2 liter vätska per dag 
 
 
Vi fick även förslag på olika mellanmål.  
Tex Kvarg med äpple och kanel,  
keso med bär, ägg,
morotsstavar, smoothie och fruktsallad. 
 
Även om det är saker jag känner till så är en påminnelse välbehövlig. Känns peppande! 
 
Det ska bli spännande med nästa BIA mätning på tisdag. Jag har inte kunnat träna som jag velat pga att jag har ont som bara den i höft/ben. Men hoppas ändå på resultat under dessa två veckor. Håller tummen! :-) :-) 
 
 
 

Kommentera här: