Må bättre kurs

Jag fick tips av finaste väninnan om en "Må bättre kurs" en kurs i mental träning och avslappning.
Jag mailade och hade den otroliga turen att komma med. 
Det var fullt, men det blev en plats ledig  sista stund.

Kursen har nu pågått i tre veckor av elva.

Teoritimmarna som är 1,5 timme/vecka innehåller olika teman.
Hittills har vi tex lärt oss:

•Avspänningsträning
•Vad är stress, hur påverkar det oss? 
•Stresshantering
•Andningens betydelse för vår hälsa
•Snabbavspänningsmetod i vardagen
•Alternativa medvetandet/hur hjärnan fungerar

Jag har fått CD-skivor med daglig träning.
De tre första veckorna har jag gjort en avspänningsövning på 30 minuter varje dag.

Det var asjobbigt de första gångerna.
Kroppen "skriker" när jag försöker slappna av.
Det vibrerar överallt och gör ont lite här och var.
Hjärnan arbetar som aldrig förr.
Tanken är att jag ska lyssna på CD:n, men till en början "försvann" jag hela tiden och började tänka på annat. Det "blixtrar" av tankar som bara poppar upp i rasande fart.
Jag har flera gånger börjat gråta helt utan förvarning., tårarna forsar då helt ohejdat (Niagarafallet ligger i lä här)
Men "övning ger färdighet". Det är fortfarande svårt, men jag blir bättre och bättre på det.
Otroligt skönt är det i alla fall.

Igår var det kursens fjärde tillfälle. Då ska vi börja finna vårt "mentala plats"
Jag har redan en "trygg plats" som jag använde under mina besök hos psykologen så den platsen fungerar jättebra!
Olika andningsövningar har jag fått lära mig också.
Jag kan fortfarande inte andas med magen utan andas väldigt högt upp i bröstet, och snabbt.
Jag ger mig dock inte, det gäller att öva, öva, öva :-)


 
Den vänstra hjärnhalvan är den dominanta
• Kategori: Sprang in i en väggTaggar: #attblimittbästajag, Lars-Eric, Lars-Eric Uneståhl, Mental träning, Snabbavspänningsmetod, Stresshantering, Stressrelaterade, Uneståhl, avslappning, avspänning, avspänningsteknik, mentala platsen, mentala rummet, snabbavspänning, trigger; • Kommentarer (2)

Kommentarer:

1 Helena V:

Om jag tycker avslappningen är svår så förstår jag att den är hundra ggr värre än dig! Duktig du har varit som kör varje dag, det har inte jag.... Har äntligen fått in allt på mobilen så det blir iaf lite lättare nu! Pöss, syns imorrn *längtar* <#

2 dianasdrömmar:

Vilken bra kurs, skulle nog behövas för många :) kra mDiana

Kommentera här: