Tysklands tyngsta bebis

I förra veckan föddes en rekordbebis i Tyskland. Landets hittills tyngsta.
Lilla tjejen Jasleen vägde 6,1 kilo och var 57,5 centimeter lång

Läkarnas förklaring till bebisens stora vikt beror på en ännu odiagnostiserat fall av graviditetsdiabetes. Både Jasleen och hennes mamma uppges må bra.

Enligt Guinness rekordbok föddes den tyngsta bebisen genom alla tider i Kanada år 1879, när Anna Bates fick ett barn som vägde 10,4 kilo, men han dog elva timmar efter födseln.

 Andraplatserna innehas av två bebisar på 10,2 kilo. De föddes i Italien 1955 och i Sydafrika 1982

Våra tre killar vägde också mycket vid födseln.

4295 g  52 cm
5208 g  55 cm
5040 g  55 cm

Jag hade inte graviditetsdiabetes (jag testades om och om igen)
Jag åt inte mycket socker/kolhydrater och jag åt inte överdrivet mycket heller.

Nu när denna rekordbebis i Tyskland är född har jag läst både här och där att det beror på mamman, hon har ätit för två, eller hon har ätit socker!
Jag blir så... trött.. Det finns massor med orsaker till att det föds stora bebisar, säkert minst lika många anledningar som till att det föds små bebisar.

När vi fick vårt andra barn visste vi inte att bebisen skulle vara så stor som 5208 gram tung och 52 cm lång. Visst, vår barnmorska sa ju "det kommer att bli en stor bebis" 

Det var en förlossning som gick jättebra, helst i jämförelse med förlossningen av vårt första barn. Han föddes med hjälp av en igångsättning och tog 52 timmar, 52 timmars "pain"! 

Med barn nummer tre var vi noga med att tjata om att nu var vi faktiskt oroliga att även denna bebis kunde bli stor.
Magen blev enorm, jag fick gå på flera glukosbelastningar, det måste ju kollas så att jag inte hade graviditetsdiabetes.
Efter mycket tjatande fick vi ett tillväxtultraljud. En vecka innan beräknad förlossning...
Där säger läkaren att barnet väger 5 kg och att vi ska få komma in på igångsättning dagen därpå.

Vi var så arga. Hur kunde de utsätta både mig och bebisen för en riskförlossning. Hur kunde de utsätta oss för fara istället för att kolla detta mycket tidigare?

Jag ska inte gå in på förlossningen i detalj. Men den var hemsk. Långdragen med hjärtljud som försvann och med massor av personal i rummet.

Jag tackar turen att allt gick bra, världens finaste kille kom ju till oss ♥

Kommentarer:

1 T:

Jag hade inte heller grav.diabetes men födde stora barn ändå;

nr 1 - 52 cm lång och mer "normala" ca 3.600 (är jag en dålig mamma som inte längre kommer ihåg grammen? ;-) - kille (snittad pga värksvaghet efter 3 dygn)

nr 2 - 56 cm lång och 4.990. (snittad 1 v före beräknad födsel) - kille

nr 3 - 56 cm lång och lite över 5 kg. (snittad 2 v före beräknad födsel) - tjej...

:-)

Jag var orolig för födsel nr 2. För redan med nr 1 hade de sagt att jag hade ett trångt bäcken och han mådde inte så himla bra när han väl kom ut och fick ligga på neonatalen då han fick en spricka på lungan, drog i sig förorenat fostervatten och fick kemisk lunginflammation samt hade navelsträngen lindad runt halsen flera varv. Men deeeet skulle gå såååå bra sååååå ändåååååå och bäckenmätning visade att det var på "gränsen", men skulle gå såååå braaaaa. Jag tjatade mig dock till snitt ändå lätt hysteriskt ju närmare förlossningen närmade sig och när de hade vägt o mätt honom konstaterade de att det var en "himla" tur att det blev snitt. Hrmpf. Sa ju det... :-P

Svar: Ja, det är ju faktiskt inte alls ovanligt att bebisar föds stora, säkert lika vanligt som när det föds små. Det är mycket skumt att det liksom måste hittas en anledning till varför de är stora.. Kanske bara så enkel anledning som genetiskt :-)
Fy så vansinnigt irriterande att sjukvården inte tar människor på allvar. Varför gör de såhär, utsätter människor för fara i onödan..

Grattis till tre fina småttingar!, Kram! :-)
Elisabeth

2 T:

Fast det MEST irriterande var, att jag var ju inte rädd för min egen skull, utan för att barnet skulle fastna, att det skulle bli syrebrist etc för bebisen och DÅ kunde jag inte få kejsarsnitt (sa de först). MEN ifall jag varit rädd för min EGEN skull, d v s typ att jag skulle bli uttöjd och slapp efteråt, DÅ hade de beviljat kejsarsnitt. SÅÅÅÅåååå sjukt!!! :-P

Kommentera här: