Min Viktresa med Nutriletts Tactiq team

Jag har skrivit ihop ett inlägg som var meningen att det skulle postas som en gästboksinlägg i en annan blogg, om hur mina tio veckor med Nutriletts Taqtic team var.
Nu kom jag på att jag inte ens postat detta i min egen blogg, så nu gör jag det :-)



Min Viktresa med Nutriletts Tactiq team
  10 veckor 25 Juni - 2 September 2012

När jag fick veta att jag kommit med i en viktminskningsgrupp ”Nutriletts Tactiq team” var det verkligen känslan av ”sista sekunden”. 
Jag med min 165 cm korta kropp vägde 115,5 kilo, jag bar alltså runt på en extra person!
Efter tre graviditeter och en sjukskrivning på grund av att jag sprang in i en stor hård vägg i full fart, hade jag ätit helt fel och inte skött om mig själv alls.
Jag blev så otroligt GLAD, detta var min chans och den skulle jag ta!

I uppdraget ingick det att vi skulle blogga, ”det kan väl inte vara så svårt” tänkte jag.. Jag fastnade dock på en gång och ringde min bror som precis kommit hem från sitt projekt med Muungano i Kenya. Han hjälpte mig att komma igång med bloggandet. Och, vet Ni vad, jag tycker att det är riktigt skoj det här med att blogga :-)

Viktresan började den 25 juni.
Vecka 1-3 åt jag Nutrilett shakes, 5 gånger per dag. Eftersom att jag är en sådan person som glömmer bort att äta ställde jag alarmet på mobilen, den ringde 9:00, 12:00, 15:00, 18:00 och 21:00.
Varje morgon började jag med ½ liter vatten, vitamin, fiskoljekapsel och en Nutrilett shake. 
Jag dammade av den gamla motionscykeln som tidigare fungerat som klädhängare och jag har köpte stavar att promenera med. Jag promenerade och cyklade minst 4 gånger per vecka. Något som jag är galet stolt över.
De tre första veckorna gick väldigt bra, helst när jag såg resultatet på våg och måttband: minus 11,3 kilo och hela 10 cm mindre i midjemåttet dessa tre veckor.
Det tuffaste var när det var alla frestelser: födelsedagar, fika på stranden, glass, grillat eller ett glas kylt vitt vin. Men jag var bestämd, och tackade nej. Jag upptäckte att jag kan ha trevligt utan att äta. 

Vecka 4-6 var det dags att äta Nutrilett bars och Nutrilett smoothies. Även dessa 5 gånger per dag. Det var absolut inga problem, de är supergoda!  Jag började dessutom denna period med att anmäla mig till ett gym. Jag fick jättebra instruktioner och kände mig välkommen, så det var bara att köra igång. Det är sådana gånger jag upptäckt vilken sjukt dålig kondition jag har, men desto större anledning till att kämpa vidare. 

I mitten på juli började våra barn på simskola. Jag passade på att simma några vändor i bassängen, underbart sätt att starta morgonen på. Det kändes dessutom som ett snällt sätt att motionera på, jag fick inte ont i höfterna alls.
Dessa tre veckor med smoothies och bars gick jag ner ytterligare 3,3 kilo och minskade 7 cm i midjan. Totalt de sex första veckorna: -14,6 kilo och - 17 cm.

Jag satte upp delmål, med ungefär 5 kilos mellanrum. Jag pratade lite om att komma på lite belöningar till mig själv. Då åkte världens bästa sambo (min) och köpte presenter som jag fick som Delmålsbelöningar. Jättebra idé av honom, då blev det ju desto mer spännande när jag väl nådde ett delmål.

Vecka 7-10 var det dags att börja införa lagade måltider, men fortsätta ersätta mål med smoothies och bars. Denna vecka nummer 7 hade jag ju längtat jättemycket till, helt underbart att få känna smaker och konsistenser igen.  Jag började med en skaldjurssallad med ägg, smakade himmelskt gott! Jag läste om att man kan gå ner i vikt med mindfulness, det tyckte jag lät vettigt och bra. Att äta långsammare, att tugga och verkligen känna vad man äter. Det är något jag fortsätter försöker att göra.

De sista fyra veckorna gick jag ner 6,8 kilo, så sammanlagt dessa 10 veckor med Nutriletts Tactiq team gick jag ner helt otroliga 21,4 kilo, och minskade 20 cm i midjan. Det känns som en helt fantastisk kickstart på min viktminskning. Jag har dessutom fått in träning som ett naturligt inslag i mitt liv.

Nu såhär i efterskott börjar jag ju förstå vilken häftig upplevelse vi i teamet varit med om. Det känns nästan som att vi känner varandra nu när vi varit med om denna resa tillsammans. De verkar vara helt fantastiska människor både Camilla ”Popsessan”, Jesper och Åsa – Kram och GRATTIS till oss som fixade denna tuffa resa!

Jag har inspirerat många andra att ta tag i sina överviktskilon, så många människor har hört av sig och stöttat och peppat. Jag kan inte nog TACKA alla som gjort detta möjligt. Jag är så grymt tacksam! Tack! ♥

Nu fortsätter min Viktresa, jag är ju inte framme än, Så ”mitt nya liv- nu är jag på väg!”

Kram ♥
Lisa 12 September 2012
http://lillategelhuset.blogg.se  

Kommentarer:

1 L:

Åh så duktig du är! Otroligt bra kämpat! Får man fråga vad du har för slutmål?

Svar: Åh, TACK! :-) Jag har faktist inte tänkt på något slutmål ännu. Det har känts så avlägset.
Dagens vikt: 87,8 kg
Delmålen ser ut ungefär såhär:
/85kg = halvvägs framme till 80kg! /
83,2 kg = Mål till Jul /
79 kg = under 80 kg och dessutom BMI 29,7 alltså övervikt, ej Fetma längre!! :-)) /
Lisa

2 Helena:

Du är grym!!! :)

Svar: Tack Helena :-) :-)
Lisa

Kommentera här: